U četvrtak, 22. svibnja 2025. godine na Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar održana je završna konferencija Istraživačkog projekta IP-2019-04-7537 „Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata” voditeljice dr. sc. Ive Šverko koji se provodio od siječnja 2020. do svibnja 2025. godine.
Projekt je bio usmjeren na ispitivanje procesa donošenja karijernih odluka tijekom adolescencije, praćenjem učenika u dobi kada se pred njima nalazi jedna od najvažnijih životnih odluka – odabrati srednju školu, studij ili prvi posao. Prethodna istraživanja pokazala su da učenici osmih razreda u pravilu nisu dovoljno spremni za takve odluke, ne razmišljaju o tome kao o odabiru karijere nego samo kao o nastavku školovanja, snažno se oslanjaju na mišljenje roditelja, a njihov izbor često ovisi o ocjenama, ponudi obrazovnih programa u lokalnim zajednicama i socio-ekonomskom statusu obitelji. Znakovit je i podatak da 70% osnovnoškolaca upisuje strukovne škole, čime već u dobi od 14 ili 15 godina određuju svoj karijerni smjer.
Tijekom projekta provedeno je longitudinalno istraživanje profesionalnog razvoja adolescenata, koje je obuhvatilo više od 3.000 učenika 5., 6. i 7. razreda osnovne škole te 1., 2. i 3. razreda srednje škole tijekom tri godine. U ovom istraživanju korištene su dvije skale koju su razvili i empirijski validirali sami članovi projektnog tima dr. sc. Iva Šverko, dr. sc. Toni Babarović i dr. sc. Mirta Blažev – Skala autonomne karijerne motivacije i Skala rodnih stereotipa u svijetu rada. Rezultati ovog istraživanja ukazuju da najizraženije poteškoće pri donošenju karijernih odluka jesu opća nespremnost za odlučivanje o karijeri i manjak informacija, a učenici osnovnih škola pokazuju nešto više poteškoća od srednjoškolaca. Motivacija za razvoj karijere dominantno je unutarnja, odnosno učenici razmišljaju o njihovom razvoju karijere jer to smatraju osobito važnim. No kako se približavaju trenutku donošenja odluke, počinju sve više biti motivirani vanjskim faktorima – kao što su društvena očekivanja, pritisak roditelja, učitelja i vršnjaka te vlastitih očekivanja. U srednjoškolskoj populaciji pronađene su bitne razlike između učenika gimnazija i strukovnih škola. Pokazalo se da većina učenika strukovnih škola ima nisko podudaranje između svojih interesa i obrazovnog programa koji pohađaju, što onda utječe i na izgradnju njihovog profesionalnog identiteta, dok gimnazijalci aktivno rade na profiliranju svojih karijernih ciljeva.
Nalazi projekta jasno upućuju da je ključni trenutak za početak podrške profesionalnom razvoju adolescenata već u osnovnoj školi. Potrebno je poticati procese profesionalne zrelosti i razvijanja jasnih profesionalnih preferencija, te osnaživati učenike da samostalno donose odluke o svojoj karijeri. Nadalje, rezultati projekta dodatno naglašavaju važnost pravovremenih intervencija i podrške učenicima srednjih strukovnih škola kako bi se osigurao njihov aktivniji angažman u istraživanju i oblikovanju karijernih ciljeva. Članovi projektnog tima razvili su vlastiti konceptualni Model slobodnog odlučivanja o karijeri, koji naglašava ulogu zaštitnih i rizičnih faktora te autonomne karijerne motivacije u profesionalnom razvoju adolescenata. Upravo ti čimbenici – uz profesionalnu zrelost – djeluju na kvalitetu odabira karijere i posljedično na profesionalne ishode.
U okviru prethodnog Uspostavnog istraživačkog projekta iste voditeljice Profesionalni razvoj tijekom adolescencije (VDAACTM, 2014. – 2017.) razvijen je besplatan online sustav Put karijere za profesionalno usmjeravanje i pomoć u donošenju informiranih i prikladnih odluka o karijeri, koji je dodatno nadograđen u okviru ovog projekta. Put karijere je namijenjen širokom krugu korisnika – od učenika i studenata, preko zaposlenih i nezaposlenih osoba, pa sve do stručnjaka koji ih u tom procesu prate i podržavaju. Put karijere uključuje niz validiranih psiholoških upitnika prilagođenih ciljanim skupinama korisnika koji ispituju različite osobine pojedinca važne za usmjeravanje i upravljanje karijerom, individualizirane povratne informacije i savjete korisnicima, dva programa profesionalnog razvoja za učenike namijenjena stručnim suradnicima u osnovnim i srednjim školama kao alat za kontinuiranu i strukturiranu podršku učenicima, poseban odjeljak za roditelje sa savjetima i informacijama o tome kako biti podrška djeci u donošenju karijernih odluka na primjeren i poticajan način te poveznice na druge izvore informacija i web stranice važne za usmjeravanje karijere te donošenje obrazovnih odluka.
U okviru projekta objavljeno je više od 20 znanstvenih radova, održano više od 60 konferencijskih izlaganja te su izrađene dvije doktorske disertacije (asistentice Dora Popović i Eta Krpanec). Više informacija o rezultatima projekta dostupno je u priloženoj projektnoj brošuri i prezentaciji sa završne konferencije te na stranici https://www.pilar.hr/2020/01/model-slobodnog-odlucivanja-o-karijeri-uloga-autonomne-karijerne-motivacije-te-zastitnih-i-rizicnih-faktora-u-profesionalnom-razvoju-adolescenata/.
Čestitamo cijelom istraživačkom timu na uspješno provedenom projektu i na podizanju svijesti o vrlo važnoj temi profesionalnog usmjeravanja naših adolescenata.