Jednogodišnje usavršavanje Bojane Mikelenić u Barceloni

Bojana Mikelenić, Antoni Oliver i Marko Tadić (FFZG) na Godišnjoj konferenciji CLARIN

Dr. sc. Bojana Mikelenić zaposlena je na Katedri za španjolski jezik Odsjeka za romanistiku Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Doktorsku disertaciju „Kontrastivna korpusna analiza prijedložne dopune u španjolskome i njezinih ekvivalenata u hrvatskome“ obranila je u prosincu 2020. godine. Njezin znanstveni interes kreće se u linijama kontrastivne analize španjolskog i hrvatskog jezika, pretežno sintaktičkih tema, te korpusne lingvistike, u smislu primjene njezine metodologije, ali i izrade jezičnih alata. U okviru programa MOBODL Bojana je provela godinu dana na Otvorenom katalonskom sveučilištu (Universitat Oberta de Catalunya), gdje joj je mentor-domaćin bio Dr Antoni Oliver Gonzalez.

 

1. Koji je bio glavni cilj Vašeg boravka na Universitat Oberta de Catalunya u Barceloni i kojom temom istraživanja ste se bavili?

Bavila sam se izradom i uporabom usporednih korpusa – jezičnih resursa koji su neophodni za različita istraživanja u lingvistici. Moj mentor bio je profesor Antoni Oliver, stručnjak za strojno prevođenje, pa je jedan od ciljeva bio i istražiti mogućnosti uporabe usporednih korpusa u tom području.

2. S kime ste sve surađivali tijekom boravka i kako je izgledao Vaš tipičan radni dan na Universitat Oberta de Catalunya?

Najviše sam surađivala s mentorom i njegovim bliskim suradnicima, odnosno, članovima njegove istraživačke skupine. Na mnogim sveučilištima istraživačke skupine igraju važnu ulogu u znanstvenom radu svih članova, pa se tako zajedno pišu radovi i projekti, ali i osmišljavaju nova istraživanja, pripremaju moguće suradnje i sl. Bio je užitak moći se godinu dana gotovo u potpunosti posvetiti takvom radu te mislim da sam postavila odlične temelje za budućnost. Sveučilište je izvrsno opremljeno, tako da sam imala svoj stol u zajedničkom uredu s mentorom i još četvero kolega, što je činilo poticajnu radnu atmosferu, ali i dobro društvo za ručak ili odlazak na događanja nakon radnog vremena.

3. Postoje li neke specifičnosti ili razlike u načinu rada, pristupu istraživanju ili organizacijskoj kulturi u odnosu na Vašu matičnu instituciju?

Universitat Oberta de Catalunya je sveučilište na daljinu, što znači da se sva nastava odvija preko platforme za učenje, a studenti se nalaze na svim krajevima svijeta. To podrazumijeva brojne razlike u načinu rada, od komunikacije sa studentima i održavanja nastave putem asinkronih aktivnosti, do manjeg kolektiva koji prisnije surađuje. Sveučilište je puno manje od našega pa je rješavanje raznih svakodnevnih pitanja brže i jednostavnije, a zbog njegove prirode, svi su zaposlenici navikli na rad s raznim informatičkim alatima i općenito online. S druge strane, takav način rada zahtijeva veću samostalnost i dobru organizaciju, što nekim studentima može predstavljati izazov, a nastavnici to moraju imati na umu.

Unutarnja organizacija je također nešto drukčija, jer nema katedri ni odsjeka ili odjela, već se primjerice ekvivalent našem Filozofskom fakultetu zove Estudis d’Arts i Humanitats (eng. Arts and Humanities Studies), ali manje jedinice nema. Mogućnost rada na daljinu nosi svoje poteškoće te može utjecati na osjećaj povezanosti i uključenosti u akademsku zajednicu, pa se pokušava potaknuti međusobna suradnja, između ostalog i organizacijom seminara, radionica i tematskih dana. Primjerice, kad sam držala seminar o rezultatima svojeg projekta, došle su kolege koje se bave lingvistikom i poučavanjem jezika, ali i povjesničari umjetnosti, antropolozi i sociolozi, što je omogućilo raznolike poglede i rezultiralo vrlo poticajnom raspravom.

4. Jeste li sudjelovali u nekim dodatnim aktivnostima tijekom boravka?

Projekt smo podijelili u četiri dijela pa sam, uz gore spomenuti seminar, održala i četiri radionice vezane uz specifične teme kojima sam se bavila tijekom svakog tromjesečnog razdoblja. Također, sudjelovala sam u izvođenju nastave na dvama kolegijima diplomskog studija prevođenja i tehnologije. Posjetila sam i održala izlaganja na dva druga sveučilišta u Španjolskoj, u Alcala de Henaresu i San Sebastianu te sam predstavila svoj rad na tri znanstvene konferencije. Također smo napisali dva znanstvena članka i prijavili još četiri konferencije za ovu godinu, a i napisali smo i prijavili Erasmus+ projekt.

Osim toga moram istaknuti niz kulturnih aktivnosti, popularno-znanstvenih predavanja, festivala, kazališnih predstava i vođenih tura na španjolskom i katalonskom jeziku koje sam imala prilike iskusiti i posjetiti. Za mene kao hispanista taj je dio bio jednako važan kao i znanstveno istraživanje.

5. Što biste istaknuli kao najvrjednije iskustvo iz ovog studijskog boravka?

Mislim da bih kao najvrjednije iskustvo istaknula priliku za susret s različitim perspektivama. Rad u multikulturalnom i interdisciplinarnom okruženju proširio je moj pogled na struku i način rada u akademskoj zajednici. Osim toga, boravak u Barceloni, gradu koji nudi nevjerojatno bogatstvo kulturnih, društvenih i obrazovnih sadržaja, nadahnuo me i inspirirao. Ipak, ovo iskustvo mi je također potvrdilo da ni mi nismo „tako loši“. Možemo bez problema parirati na međunarodnoj razini, imamo kvalitetne stručnjake i ideje te potencijal koji vrijedi dodatno njegovati i ohrabrivati, osobito među mladima.

6. Kako je bilo živjeti godinu dana u Barceloni? Jeste li imali neke izazove s kojima ste se suočavali tijekom boravka?

Provesti godinu dana u Barceloni iznimno je obogaćujuće iskustvo, prepuno lijepih trenutaka, ali i ponekih izazova. Kao što sam rekla, grad nudi puno: od kulturnih i edukativnih sadržaja do brojnih besplatnih aktivnosti koje su lako dostupne svima. Javnim prijevozom jednostavno i povoljno se dolazi gotovo svugdje, a profesorski status omogućava i brojne pogodnosti poput besplatnih ili jeftinijih ulaznica u mnoge muzeje i galerije. Život se odvija vani, klima je blaga, a svakodnevica opuštenija. Ipak, istovremeno su se javljali i izazovi, pa je tako smještaj vrlo skup, a velik broj turista znači da su redovi, gužve i buka dio dnevne rutine. U tom smislu, ono što je bilo najvrjednije – bogat i dinamičan život u velikom gradu – bilo je ujedno i najzahtjevnije za prilagodbu.

Sažetak Bojaninog usavršavanja:

Znanstveno-istraživačko usavršavanje u trajanju od godine dana zamišljeno je tako da se u svakom tromjesečnom razdoblju u središte postavlja jedna tema. Sve su teme međusobno povezane i neke se provedene aktivnosti u sklopu jedne od njih nastavljaju ili nadopunjuju tijekom drugih. Prva se tema tiče usporednih korpusa, velikih jezičnih baza koje sadrže originalne tekstove na jednom jeziku i prijevod na jedan ili vise drugih jezika. Konkretno, radit će se na proširenju postojećeg korpusa romanskih jezika i hrvatskog RomCro (Bikić-Carić, Mikelenić i Bezlaj, 2023). Na tom će se proširenom korpusu provoditi aktivnosti vezane uz ostale teme. Druga je tema vezana uz jezični alat za pretragu usporednih korpusa ReSiPC (Oliver i Mikelenić, 2020), kojem se namjerava poboljšati funkcionalnost, kako bi bio jednostavniji za uporabu te kako bi mogao služiti za pronalazak još složenijih jezičnih pojava. U tu svrhu provest će se i jedno specifično istraživanje koristeći taj alat na usporednom korpusu u kojem će se jezični elementi istoga oblika u španjolskom pokušati razlikovati uz pomoć hrvatskoga. Treća i četvrta tema vezane su uz primjenu usporednih korpusa u strojnom prevođenju i u poučavanju jezika. Strojno ili automatsko prevođenje danas ima sve širu uporabu, od automatskih prevoditelja (npr. Google Translate), do alata koji pomažu prevoditeljima u radu, poput prijevodnih memorija. S obzirom na to da je RomCro korpus književnih tekstova, u sklopu treće teme ispitat će se njegova korisnost za književno strojno prevođenje romanskih jezika i hrvatskog. Naposljetku, četvrta je tema vezana uz izradu dvojezičnih (španjolski-hrvatski) elektroničkih knjiga pomoću alata strojnog prevođenja te uporabu tih knjiga za izradu materijala za nastavu na studiju španjolskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Svako tromjesečno razdoblje završit će radionicom koju će predloženica uz pomoć mentora organizirati za istraživače mentorove istraživačke skupine. Također, predviđeno je da rezultati svake od četiriju tema budu predstavljeni kao znanstveni članak, predavanje na konferenciji ili predavanje na seminaru u organizaciji institucije-domaćina. Uz istraživački rad, predloženica će sudjelovati u nastavi dvaju kolegija na instituciji-domaćinu, čime će steći vrijedno znanje i iskustvo, koje će potom moći primijeniti u vlastitom nastavnom radu.

Botanički vrt Marimurtra u mjestu Blanes na Costa Bravi
Pogled na (još uvijek) nedovršenu baziliku Sagrada Familia
Postavke kolačića

Koristimo vlastite kolačiće, datoteke koje se zapisuju u web preglednik na računalu korisnika. Kolačiće dijelimo na obavezne, koji osiguravaju ispravno funkcioniranje internetskih stranica i preporučene, koji nam služe da unaprijedimo Vaše iskustvo na našoj stranici, kao i svoje usluge, analizirajući korištenje naše internetske stranice.