Asistentica Lucija Bukvić zaposlena je na Zavodu za inteligentne transportne sustave Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Njezino doktorsko istraživanje usmjereno je prema upravljanju sustavima prijevoza roba primjenom tehnika umjetne inteligencije. U okviru programa MOBDOK Lucija je provela mjesec i pol dana na University College Cork, gdje joj je Mentor-domaćin bio Asst. Prof. Andrea Visentin.
Zašto ste odabrali University College Cork (UCC) kao Organizaciju-domaćin odnosno Andreu Visentina, PhD kao mentora-domaćina? Jeste li Vi ili netko iz Vaše istraživačke grupe prethodno surađivali s mentorom ili članovima istraživačke grupe?
School of Computer Science and IT pri University College Cork (UCC), Irska, odabran je zbog svoje tradicije u operacijskim istraživanjima i dugogodišnjeg rada u području podatkovne analitike. Insight Centre for Data Analytics, gdje sam bila smještena za vrijeme mobilnosti, okuplja istraživače s više irskih sveučilišta i poznat je po primjeni naprednih metoda umjetne inteligencije u upravljanju, a mene je posebno interesirala implementacija u prometnim sustavima. Istraživačko područje mentora Andree Visentina je komplementarno s mojim doktorskim istraživanjem, a obzirom da je on i koordinator doktorskih mobilnosti na UCC-u, povezao me s istraživačkim timom koji se konkretno bave podatkovnom znanošću u adaptivnom upravljanju opskrbnim lancima. Tako je uspostavljena suradnja s dr. Cemalettinom Ozturkom (Munster Technological University, MTU) i njegovim timom. Iako nije bilo prethodne izravne suradnje, komunikacija i koordinacija započeta je više mjeseci prije mobilnosti radi upoznavanja i pripreme zajedničkog istraživanja. Također, UCC je održavao gostujuća predavanja profesora sa Trinity College Dublin, s kojima naš Fakultet već ima suradnje ostvarene preko HRZZ-a.
Koje su glavne razlike između Vaše matične institucije i Organizacije-domaćina u pogledu infrastrukture, uvjeta za rad, međuljudskih odnosa i slično?
UCC nudi izrazito dobro opremljene istraživačke laboratorije i pristup interdisciplinarnim timovima unutar Insight centra, koji omogućavaju poveznicu između računarstva, industrijskih partnera i transportne domene. Radna atmosfera je bila vrlo poticajna, s naglaskom na razmjenu znanja kroz redovite sastanke s istraživačkim timom, otvorene dane postera gdje sam dobila uvid u istraživanja doktorskih studenata i radionice namjenjene konkretnim partnerima u industriji. Cilj tih radionica je uspostava suradnje s manjim istraživačkim timovima koji svoje optimizacijske modele temelje na stvarnim podacima i analizama uključenih partnera. Uspoređujući s matičnom institucijom, razlika se očituje u većem intenzitetu umrežavanja s industrijom te pristupu specijaliziranim bazama podataka i alatima u operacijskim istraživanjima. Međuljudski odnosi na UCC-u su vrlo kolegijalni, uz čestu dostupnost mentora i podršku istraživačke administracije. Posebno mogu pohvaliti i ured za projekte (dr. Chrys Ngwa) koji je svaki tjedan tijekom mobilnosti davao prijedloge radionica, druženja i slično, prilagođeno individualnim temama doktoranada. Na taj sam način sudjelovala u događanjima organiziranim na UCC-u koji su odgovarali mojim istraživačkim interesima.
Jesu li Vaša očekivanja koja ste imali prilikom prijave ispunjena? Je li trajanje studijskog boravka bilo dovoljno za ispunjavanje postavljenih ciljeva? Na koji način će se ovaj studijski boravak odraziti na Vašu doktorsku disertaciju?
Očekivanja su ispunjena jer je tijekom boravka razvijen zajednički model otpornosti koji kombinira pristupe Time-to-Survive (TTS) i indekse ranjivosti u transportnim mrežama, što predstavlja važnu komponentu moje doktorske disertacije u smislu testiranja i validacije modela. Dobiveni rezultati će biti uključeni u planiranu publikaciju u časopisu A kategorije nakon predaje završne verzije disertacije. Trajanje mobilnosti bilo je dovoljno za implementaciju ključnih modula, validaciju pristupa i definiranje budućih koraka suradnje, no suradnja se nastavlja i dalje putem online sastanaka. Studijski boravak omogućio je dubinsko razumijevanje metodologija koje će biti integrirane u poglavlja doktorske disertacije posvećena modeliranju otpornosti u intermodalnom prijevozu.
Hoćete li nastaviti suradnju s Organizacijom-domaćin i/ili mentorom-domaćinom? Jesu li u planu zajedničke publikacije, projektne prijave, komercijalizacija istraživanja, dodatne posjete i sl.?
Da, suradnja se već nastavila kroz redovite online sastanke gdje se model nastavlja primjenjivati na puno više instanci, a razgovori se također vode u smjeru izbora časopisa za objavu. U pripremi je zajednička publikacija, a planira se i proširenje suradnje na prijavi za institucionalne projekte. Otvorena je mogućnost dodatnih boravaka i uključivanja rezultata istraživanja u nastavne aktivnosti. Kontakti ostvareni s MTU timom i Insight centrom stvaraju osnovu za širu međunarodnu suradnju uključivanjem većih istraživačkih timova.
I za kraj, kakvi su Vaši dojmovi iz Corka? Koliko je bilo lako/teško pronaći smještaj, je li Vam iznos dobivene stipendije bio dovoljan za pokrivanje troškova života i sl.?
Dojmovi iz UCC-a su izuzetno pozitivni jer je istraživačka zajednica vrlo otvorena i spremna na dijeljenje osobnih iskustava s vlastitih doktorskih studija. Kampus UCC-a nalazi se na prekrasnoj lokaciji okružen rijekom gdje studenti borave, a sastoji se od povijesnih zgrada gdje su prirodne znanosti, sve do novijih građevina gdje je bio smješten i School of Computer Science. Pronalazak smještaja nije bio izazovan jer sam bila smještena kod sestre koja već godinama živi i radi u okolici Corka. Iznos stipendije bio je dovoljan za pokrivanje troškova puta i osnovnih troškova života tijekom boravka (prehrana i prijevoz), a obzirom da troškova smještaja nije bilo, vikende smo mogle provoditi na izletima po cijeloj južnoj polovici Irske. Kultura sveučilišta i grada Corka ostavila je snažan pozitivan dojam, osim prometnih gužvi koje se ne mogu usporediti niti sa Zagrebom. Smatram da su profesionalna i osobna iskustva stečena tijekom mobilnosti značajno obogatila moj istraživački put.
Sažetak Lucijinog usavršavanja:
Predloženo istraživačko usavršavanje bavi se analizom i optimizacijom ključnih točaka u transportnim mrežama, poznatim kao kritični čvorovi. Ove točke, poput velikih terminala, distribucijskih centara ili važnih raskrižja u prometnim koridorima, igraju ključnu ulogu u osiguravanju kontinuiteta prijevoza robe. Njihov gubitak ili preopterećenost može uzrokovati značajne prekide u opskrbnim lancima, što dovodi do većih troškova, kašnjenja i negativnog utjecaja na okoliš.
Istraživanje koristi napredne tehnike umjetne inteligencije, uključujući potporno učenje (reinforcement learning, RL), i matematičke modele iz teorije igara kako bi se razvila nova rješenja za identificiranje i upravljanje kritičnim čvorovima u intermodalnim transportnim mrežama. Kombinacijom stvarnih podataka o prijevozu i generiranjem specifičnih simulacija, cilj je predvidjeti i spriječiti zagušenja formiranjem koalicija između grupa prijevoznika, osigurati otpornost mreže i razviti plan za što brži povratak pune operabilnosti zbog neočekivanih prekida, čime se smanjuju troškovi prijevoza i negativni efekti emisija štetnih plinova.
Primjena ovog istraživanja uključuje:
1. Razvoj metode za optimizaciju ruta prijevoza robe, posebno između hrvatskih luka i distribucijskih centara, s ciljem veće učinkovitosti i smanjenja troškova.
2. Uvođenje pristupa koji omogućuju donošenje odluka u stvarnom vremenu, čime se značajno povećava prilagodljivost sustava na promjene u mreži.
3. Promociju održivijih oblika prijevoza, poput većeg korištenja željeznice u odnosu na cestovni prijevoz, okrupnjavanje kapaciteta pomorskog prijevoza, smanjujući pritom utjecaj na okoliš.
Osim doprinosa znanosti, rezultati ovog usavršavanja mogu izravno pomoći logističkim tvrtkama donositeljima politika da bolje upravljaju resursima, izbjegnu ekonomske gubitke te osiguraju stabilnije i pouzdanije opskrbne lance.
Predloženi istraživački pristup ima potencijal dugoročnog utjecaja ne samo na logistički sektor nego i na društvo u cjelini, omogućujući pristupačniju i održiviju opskrbu proizvodima.