Studijski boravak Ete Krpanec u Gentu

Dr. sc. Eta Krpanec zaposlena je na Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar u okviru „Projekta razvoja karijera mladih istraživača“ (DOK-2021-02) pod mentorstvom dr. sc. Tonija Babarovića, a svoje doktorsko istraživanje provela je u okviru projekta „Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata” (FreeCareerChoice) voditeljice dr. sc. Ive Šverko. Cilj njezina doktorskog istraživanja je bio istražiti međusobne veze nastavničkih stilova s motivacijskim i akademskim ishodima učenika. Eta je u okviru programa MOBDOK-2023 provela nešto više od mjesec dana na Sveučilištu u Gentu, gdje joj je Mentor-domaćin bio dr. sc. Maarten Vansteenkiste.

 

Zašto ste odabrali Sveučilište u Gentu kao organizaciju-domaćin odnosno prof. Vansteenkistea kao mentora-domaćina? Jeste li Vi ili netko iz Vaše istraživačke grupe prethodno surađivao s mentorom ili članovima istraživačke grupe?

Za posjet istraživačkoj grupi prof. Vansteenkistea na Sveučilištu u Gentu odlučila sam se zato što je riječ o jednoj od najproduktivnijih i najuglednijih istraživačkih grupa u području psihologije obrazovanja, posebno u okviru teorije samodeterminacije. Budući da sam se u svom doktorskom radu bavila upravo tom teorijom, posjet prof. Vansteenkisteu činio se kao izvrsna prilika. Moja mentorica na doktorskom studiju prethodno je surađivala s ovom istraživačkom grupom, što je znatno olakšalo uspostavljanje kontakta i dogovor o studijskom boravku.


Koje su glavne razlike između Vaše matične institucije i Organizacije-domaćina u pogledu infrastrukture, uvjeta za rad, međuljudskih odnosa i slično?

Tijekom boravka nisam uočila veće razlike u uvjetima rada – radni dan istraživačke skupine u kojoj sam gostovala nije se značajno razlikovao od načina rada na koji sam navikla u Hrvatskoj. 


Jesu li Vaša očekivanja koja ste imali prilikom prijave ispunjena? Je li trajanje studijskog boravka bilo dovoljno za ispunjavanje postavljenih ciljeva? Na koji način će se ovaj studijski boravak odraziti na Vašu doktorsku disertaciju?

Očekivanja koja sam imala prilikom prijave više su nego ispunjena. Glavni cilj mog istraživačkog boravka bio je osmisliti nacrt za zajedničko istraživanje, što smo tijekom boravka i uspješno ostvarili. Istraživačka grupa vrlo me srdačno ugostila te mi omogućila sudjelovanje u brojnim aktivnostima koje su bile izuzetno korisne i zanimljive – od rasprava o istraživanjima i radovima koje planiraju, preko predavanja o vlastitim projektima i istraživanjima, do sudjelovanja na team-buildingu i neformalnim druženjima. Osim toga, imala sam priliku predstaviti svoj doktorski rad prof. Vansteenkisteu, članovima istraživačke grupe te prof. Richardu Ryanu, autoru teorije samodeterminacije koji je također gostovao u Gentu tijekom mog studijskog boravka. Njihove povratne informacije bile su iznimno vrijedne – kako za pripremu za obranu doktorskog rada, tako i za razmišljanje o budućim istraživačkim smjerovima.


Hoćete li nastaviti suradnju s Organizacijom-domaćin i/ili mentorom-domaćinom? Jesu li u planu zajedničke publikacije, projektne prijave, komercijalizacija istraživanja, dodatne posjete i sl.

Planiram nastaviti suradnju s organizacijom-domaćinom. Naš zajednički cilj je provesti istraživanje koje smo osmislili tijekom mog boravka te na temelju njega pripremiti i objaviti znanstveni rad. Budući da ostajemo u kontaktu, vjerujem da postoji potencijal i za dugoročniju suradnju. 


I za kraj, kakvi su Vaši dojmovi iz Genta? Koliko je bilo lako/teško pronaći smještaj, je li Vam iznos dobivene stipendije bio dovoljan za pokrivanje troškova života i sl.?

Gent je zaista prekrasan srednjovjekovni grad bogate povijesti, i bilo mi je izuzetno drago što sam ga imala priliku detaljno upoznati tijekom svog boravka. Pronaći smještaj bilo je donekle izazovno, budući da se za studentski smještaj potrebno prijaviti znatno ranije. Ipak, uspjela sam pronaći zadovoljavajući smještaj koji je bio unutar budžeta predviđenog stipendijom. Općenito, troškovi hrane i osnovnih potrepština u trgovinama nisu znatno viši nego u Hrvatskoj, tako da je stipendija bila dovoljna za pokrivanje svih osnovnih troškova.

Sažetak Etinog usavršavanja:

Učenici i nastavnici imaju zajedničku ulogu u kreiranju procesa učenja. Nastavnici svojim pristupom mogu potaknuti ili obeshrabriti učenike, dok učenici svojim aktivnim sudjelovanjem ili pasivnošću utječu na način na koji im nastavnici pristupaju. Aktivni učenici postavljaju pitanja, govore nastavnicima o svojim ciljevima i interesima potiču nastavnika da im pomogne u njihovu ostvarivanju. S druge strane, učenici koji se ne sudjeluju u nastavi često potaknu nastavnika da ih na sudjelovanje pokuša pridobiti pritiscima ili lošim ocjenama. Kao što je vidljivo iz navedenih primjera, dosadašnja istraživanja u psihologiji obrazovanja uglavnom su promatrala učeničko sudjelovanje kao individualnu aktivnost. Međutim, novija istraživanja pokazuju da učenici sudjelovanje u nastavi sve više doživljavaju kao grupnu aktivnost. Kada djeluju kao grupa, učenici su otvoreniji prema nastavnicima. Lakše izražavaju svoje mišljenje o nastavi i predlažu što bi im moglo pomoći ili ih više motivirati, jer osjećaju podršku kolega iz razreda.

Cilj ovog studijskog boravka je osmisliti i razviti materijale za istraživanje grupnih aspekata učeničke uključenosti u nastavu. Tijekom projekta definirat će se ključni istraživački problemi, metodologija i materijali za istraživanje koje će se kasnije provesti na uzorku učenika u Hrvatskoj. Ovo je istraživanje važno jer će pružiti uvid u to kako i pod kojim uvjetima učenici sudjeluju u nastavi. Rezultati ovog i sličnih istraživanja mogu poslužiti kao temelj za stvaranje praktičnih i djelotvornih programa u školama. Takvi programi mogu potaknuti učenike da individualno ili grupno aktivno sudjeluju u nastavi te proaktivno komuniciraju svoje interese i potrebe nastavnicima, čime se osigurava kvalitetnije i motivirajuće obrazovno okruženje.

Postavke kolačića

Koristimo vlastite kolačiće, datoteke koje se zapisuju u web preglednik na računalu korisnika. Kolačiće dijelimo na obavezne, koji osiguravaju ispravno funkcioniranje internetskih stranica i preporučene, koji nam služe da unaprijedimo Vaše iskustvo na našoj stranici, kao i svoje usluge, analizirajući korištenje naše internetske stranice.