Studijski boravak Dore Petrović u Helsinkiju

Dora Petrović, mag. psych., zaposlena je na Institutu za društvena istraživanja u okviru „Projekta razvoja karijera mladih istraživača“ (DOK-2021-02) pod mentorstvom dr. sc. Iris Marušić, a svoje doktorsko istraživanje provodi u okviru projekta „Uloga ličnosti, motivacije i socio-emocionalnih kompetencija u profesionalnoj dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere“ (TeachWell). Cilj njezina doktorskog istraživanja je identificirati profile ličnosti učitelja u ranoj fazi karijere na temelju dimenzija i faceta ličnosti petofaktorskog modela te ispitati razlike u sagorijevanju i radnoj angažiranosti između profila. Dora je u okviru programa MOBDOK-2023 provela mjesec i pol na Sveučilištu u Helsinkiju, gdje joj je Mentor-domaćin bila dr. sc. Katya Upadyaya.

 

Zašto ste odabrali Sveučilište u Helsinkiju kao Organizaciju-domaćin odnosno prof. Upadyayu kao mentora-domaćina? Jeste li Vi ili netko iz Vaše istraživačke grupe prethodno surađivali s mentoricom ili članovima istraživačke grupe?

Pri odabiru organizacije domaćina i mentorice nisam imala puno dilema, imajući dva jasna razloga odabira Sveučilišta u Helsinkiju. S radom istraživačke skupine prof. Upadyaye upoznala sam se na međunarodnoj konferenciji EARLI koja se održavala u kolovozu 2023. godine. Tada sam imala priliku upoznati njezinu kolegicu te popričati o njihovim istraživanjima, uvidjevši da se bave istom metodologijom koju koristim u doktorskoj disertaciji (pristup usmjeren na osobu) te da su također usmjereni na istraživanje profesionalne dobrobiti učitelja. Druga snažna motivacija proizlazila je iz težnje da pobliže upoznam obrazovne prakse finskog obrazovnog sustava, koji se smatra jednim od najuspješnijih u svijetu, a Fakultet obrazovnih znanosti Sveučilišta u Helsinkiju je i najprestižniji učiteljski fakultet u Finskoj.

 

Koje su glavne razlike između Vaše matične institucije i Organizacije-domaćina u pogledu infrastrukture, uvjeta za rad, međuljudskih odnosa i slično?

Funkcioniranje dviju institucija u pogledu infrastrukture, međuljudskih odnosa i uvjeta za rad se načelno mnogo ne razlikuje. Prva očita razlika je što na Institutu nema nastavničkog dijela posla, a dolaskom na Fakultet obrazovnih znanosti, imala sam priliku sudjelovati na seminarima i predavanju prof. Upadyaye, što mi je bio izuzetan užitak. Osim što volim rad sa studentima, ovo iskustvo mi je i otvorilo prozor u nastavničke prakse finskog visokog obrazovanja. Druga razlika je istaknuta internacionalnost tima u Helsinkiju, s mnogo doktorskih studenata iz cijelog svijeta i mnogo dolaznih mobilnosti. Tijekom posjeta sam upoznala kolege iz Australije, Italije, Kine, Njemačke, kao i drugih sveučilišta u Finskoj, što je bila odlična prilika za razmjenu istraživačkih iskustava i diskusije o međunarodnim razlikama u obrazovnim praksama. Iz tog je razloga u uredu većina (formalne i neformalne) komunikacije na engleskom jeziku, što je i moj boravak učinilo jednostavnijim, a internacionalnost tima svakako značajno doprinosi i kvaliteti rada istraživačke skupine.

 

Jesu li Vaša očekivanja koja ste imali prilikom prijave ispunjena? Je li trajanje studijskog boravka bilo dovoljno za ispunjavanje postavljenih ciljeva? Na koji način će se ovaj studijski boravak odraziti na Vašu doktorsku disertaciju?

Očekivanja su apsolutno ispunjena, čak i premašena. Prilikom boravka sam imala priliku diskutirati o rezultatima svog doktorskog istraživanja s puno kolega, od doktorskih studenata do iskusnih istraživača, što mi je neke dileme razriješilo, a neka nova pitanja otvorilo. Kroz te rasprave sam uspjela ući u nijanse analize latentnih profila, što se svakako odrazilo na kvalitetu analitike u doktorskoj disertaciji i na moj profesionalni razvoj. Tijekom boravka su se otvorile nove aktivnosti koje nisu inicijalno bile planirane (poput sudjelovanja u nastavi i slušanju predavanja međunarodnih istraživača), što je također doprinijelo kvaliteti cjelokupnog iskustva. Što se tiče trajanja boravka, kako se kaže, sve što je lijepo kratko traje, pa je tako i ovih mjesec i pol dana vrlo brzo prošlo. Ipak, planovi su ostvareni, a produljenje boravka bi samo omogućilo ostvarivanje dodatnih ishoda povrh planiranih.

 

Hoćete li nastaviti suradnju s Organizacijom-domaćin i/ili mentorom-domaćinom? Jesu li u planu zajedničke publikacije, projektne prijave, komercijalizacija istraživanja, dodatne posjete i sl.

Kada sam odlazila iz Helsinkija, pozdravili smo se s vidimo se uskoro, što možda najbolje ilustrira namjere nastavka suradnje. S obzirom na to da se sljedećih nekoliko mjeseci fokusiram na pisanje doktorske disertacije, još nismo konkretizirali plan suradnje za nadolazeće razdoblje. Razgovarali smo o mogućnosti prijave zajedničkog simpozija na međunarodnoj konferenciji, kao i mom ponovnom posjetu u obliku kraće ili dulje razmjene, s mogućnošću zajedničke publikacije.

 

I za kraj, kakvi su Vaši dojmovi iz Helsinkija? Koliko je bilo lako/teško pronaći smještaj, je li Vam iznos dobivene stipendije bio dovoljan za pokrivanje troškova života i sl.?

Ukratko, zaljubila sam se u finsku kulturu i Helsinki. Helsinki krije puno skrivenih dragulja povijesti i divne prirode, a grad je projektiran po mjeri čovjeka i odlično je mjesto za život. Uživala sam, osim u uredu, raditi u prekrasnoj gradskoj knjižnici Oodi, a tijekom slobodnog vremena posjetiti park sa sobovima, šume, jezera, otoke i saune. Helsinki je jedan od skupljih gradovi koje sam posjetila, ali iznos stipendije mi je bio dostatan za pokrivanje osnovnih troškova života. Pri pronalasku smještaja sam imala pomoć od strane Fakulteta, tako da sam bez problema pronašla apartman na dobroj lokaciji, uz povoljniju cijenu jer posjećujem njihovo Sveučilište.

Sažetak Dorinog usavršavanja:

Asistentica Dora Petrović u svom se doktorskom radu bavi odnosom ličnosti i profesionalne dobrobiti učitelja u ranoj fazi karijere. Koristeći pristup usmjeren na osobu, zanima ju identifikacija profila ličnosti učitelja i razlike u radnoj angažiranosti i profesionalnom sagorijevanju učitelja između tih profila. Ovaj pristup, koji se tek nedavno počeo primjenjivati u ispitivanju ličnosti učitelja, omogućuje bolje razumijevanje međudjelovanja osobina ličnosti i njihovu ulogu u određivanju profesionalne dobrobiti učitelja. Ovakav pristup zahtijeva obradu podataka pomoću analize latentnih profila i multigrupnih modela. Dr. sc. Katja Upadyaya, docentica na Sveučilištu u Helsinkiju i njezin istraživački tim imaju višegodišnje iskustvo u istraživanju dobrobiti dionika obrazovnog procesa te u provedbi analize latentnih profila. Ovo bi usavršavanje omogućilo asistentici Petrović da obradi i interpretira podatke svog doktorskog istraživanja te da dobrobit učitelja sagleda iz šire perspektive uz mogućnost usporedbe hrvatskog i finskog obrazovnog sustava. Ovo istraživanje i usavršavanje doprinijelo bi boljem razumijevanju ličnosti učitelja i ulozi ličnosti u objašnjenju njihove profesionalne dobrobiti, koristeći novi i drugačiji metodološki pristup. Identifikacijom profila koji se pokažu kao (ne)adaptivni, omogućit će se jasnije prepoznavanje ranjivih učitelja kojima je podrška u ranoj fazi karijere najpotrebnija. Na taj način se mogu razvijati intervencije s ciljem pravovremenog podržavanja profesionalne dobrobiti učitelja, a posljedično i podržavanja njihove namjere ostanka u profesiji.