Podnositelj projektnog prijedloga/Voditelj projekta
20. studenoga 2020.
P: Vezano za tekst natječaja… „Predlagatelj projektnog prijedloga: – Međunarodno prepoznatljiv znanstvenik, istraživački aktivan u području istraživanja, odgovoran za provedbu projekta i upravljanje istraživačkom grupom;“
Je li u ovom slučaju prijavitelj međunarodno priznati znanstvenik ili ustanova u kojoj je zaposlen?
O: Predlagatelj projektnog prijedloga mora biti međunarodno priznati znanstvenik.
23. studenoga 2020.
P: Može li voditelj projekta biti ujedno i čelnik organizacije predlagatelja projektnog prijedloga?
O: Voditelj projekta može biti čelnik organizacije predlagatelja projektnog prijedloga.
7. prosinca 2020.
P: Možemo li imati dva glavna istraživača na projektu?
O: Na projektu može biti samo jedan glavni istraživač.
P: Može li profesor emeritus biti voditelj ili član istraživačkoga tima u prijavi na natječaj? Profesor je od nedavno u mirovini, ali je i dalje aktivan u području istraživanja.
O: Umirovljeni znanstvenici mogu biti suradnici na projektima, a voditelji projekta isključivo ako imaju ugovorni odnos s ustanovom u kojoj se provodi projekt s tim da ugovoreni postotak radnog vremena treba biti dostatan za vođenje projekta.
P: Može li ekspert istovremeno prijaviti CORONA projekt kao voditelj i biti suradnik od 5% za ograničenu ekspertizu na drugom CORONA projektu u ovom roku?
O: Moguće je prijaviti se kao voditelj na ovom projektu, i kao suradnik na drugome za ograničenu ekspertizu.
15. prosinca 2020.
P: Mogu li voditelji projekta biti mladi znanstvenici koji su doktorirali tokom 2019. i 2020. godine (u periodu kraćem od dvije godine od trenutka prijave projekta).
O: Voditelji projekta moraju biti međunarodno prepoznatljivi znanstvenici sa značajnim znanstvenim publikacijama u zadnjih pet godina koje su povezane s temom iz koje se prijavljuje projekt. S obzirom da se Natječajem potiče okrupnjavanje timova i opreme kako bi se u vrlo kratkom roku od samo 18 mjeseci dobili značajni znanstveni rezultati, očekuje se da će takve istraživačke grupe voditi iskusniji znanstvenici.
Članovi istraživačke skupine/Suradnici
(17. studenoga 2020.) P: Mogu li osobe koje su suradnici na projektima koji se financiraju u sklopu programa IP-CORONA-2020-04 biti suradnici i na ovom natječaju?
(21. studenoga 2020.) P: Mogu li se suradnici/istraživači projekata iz programa IP-CORONA-2020-04 prijaviti kao suradnici i kao voditelji u ovom natječaju?
O: Suradnici na projektima financiranima na IP-CORONA-2020-04 natječaju obvezni su primarno se posvetiti radu na tim projektima s obzirom da se isti moraju završiti u vrlo kratkom roku od samo 18 mjeseci. Ukoliko se radi o suradnicima koji imaju specifične ekspertize koje su potrebne za projekte u novom Natječaju te ukoliko je njihov angažman ograničen na projektni zadatak u okviru Natječaja IP-CORONA-2020-04 koji će se realizirati u kraćem vremenskom razdoblju, iznimno je moguće dozvoliti tako sudjelovanje. Međutim, većina suradnika sudjeluje u više projektnih dionica uključujući i pisanje znanstvenih članaka pa se očekuje da svi suradnici ispune u potpunosti svoje istraživačke zadatke kako bi se ugovoreni projekti unutar Natječaja IP-CORONA-2020-04 uspješno realizirali.
23. studenoga 2020.
P: Natječajem se želi poticati „međunarodno okrupnjavanje istraživačkih grupa, opreme i drugih istraživačkih kapaciteta“.
Koji su formalni uvjeti koje međunarodni članovi istraživačkog tima trebaju ispunjavati (je li dovoljno dostaviti (uz pismo namjere) i njihov popis relevantnih publikacija i znanstvenih projekata u zadnjih 5 godina. Koji je maksimalan broj međunarodnih članovima tima?)
O: Natječajem se podržava nacionalno i međunarodno okrupnjavanje istraživačkih grupa, opreme i drugih istraživačkih kapaciteta.
Svi članovi istraživačkog tima koji ne dolaze iz institucije prijavitelja trebaju dostaviti pismo namjere. Dakle, međunarodni članovi istraživačkog tima također trebaju dostaviti pismo namjere. Nije ograničen broj niti nacionalnih ni međunarodnih suradnika na projektu. U prijavnom obrascu je potrebno opisati istraživačku grupu te navesti kompetencije svakog suradnika koji će sudjelovati u provođenju projekta (uz najznačajnije publikacije svakog suradnika koje su povezane s projektnim prijedlogom koji se prijavljuje na Natječaj).
P: Što točno podrazumijeva međunarodno okrupnjavanje istraživačkih grupa? Znači li to partnerstvo sa stranom ustanovom, i ako da, koliko nam je ograničenje broja i fizičkih osoba/znanstvenika i partnera kao stranih osoba?
O: Natječajem se potiče nacionalno i/ili međunarodno okrupnjavanje istraživačkih grupa, opreme i drugih istraživačkih kapaciteta s obzirom da se očekuju konkretni znanstveni rezultati istraživanja u vrlo kratkom roku od 18 mjeseci. Partnerstva mogu biti nacionalna i/ili međunarodna. Nema ograničenja u broju suradnika no njihova uloga u projektu treba biti logična i jasno opisana u dijelu projektne prijave u kojem se opisuje istraživačka grupa.
P: Mora li istraživačka grupa imati 5 navedenih članova i moraju li oni pripadati organizaciji odnosno predlagatelju projektnog prijedloga ili i članovima partnerskih ili drugih stranih ustanova?
O: Nema ograničenja u broju članova istraživačke grupe. Suradnici mogu dolaziti s institucije predlagatelja i drugih institucija.
7. prosinca 2020.
P: Podliježe li sudjelovanje na ovom projektu ograničenjima koja vrijede za ostale HRZZ istraživačke i uspostavne projekte (npr. sudjelovati se može samo na 2 HRZZ projekta). Mogu li nezaposlene osobe sudjelovati na projektu i ako mogu na koji način trebaju potvrditi sudjelovanje? Mogu li znanstvenici iz privatnih tvrtki sudjelovati u projektu i ako mogu, moraju li prilikom prijave dati suglasnost poslodavca ili se to može napraviti naknadno?
O: Uobičajena ograničenja koja vrijede za sudjelovanje na istraživačkom projektu ne vrijede za ovaj tematski natječaj. Nezaposlene osobe mogu sudjelovati u izvedbi projekta te ih je potrebno dodati u popis suradnika u EPP sustavu. Svoje sudjelovanje potvrđuju pismom namjere. Znanstvenici iz privatnih tvrtki mogu sudjelovati u projektu, potrebno ih je dodati kao suradnike u EPP sustavu i priložiti pismo namjere koje bi trebao potpisati i ovjeriti poslodavac, ako je moguće. Ukoliko to nije moguće zbog uvjeta rada u pandemiji, suglasnost poslodavca je moguće dostaviti naknadno.
P: Može li osoba zaposlena kao doktorand kroz projekt DOK-2020-01 biti navedena kao suradnik na projektu?
O: Zaklada potiče uključivanje mladih istraživača u projekte, ukoliko takav angažman ne remeti ugovoreni plan razvoja karijere doktoranda, obveza na doktorskom studiju i pravovremene izrade disertacije.
P: Ukoliko je znanstvenik suradnik na već 2 prethodno prijavljena HRZZ projekta koja nisu vezana uz pandemiju COVID-19, da li je moguće da je suradnik i na IP-CORONA-2020-12? S obzirom da prema pravilima suradnici mogu sudjelovati na samo 2 HRZZ projekta, zanima me da li je ovaj natječaj zbog specifičnosti teme izuzet iz ovog pravila?
O: Da, ovaj natječaj je zbog važnosti teme izuzet iz uobičajenog pravila o sudjelovanju na HRZZ projektima. Ako je znanstvenik već suradnik na 2 HRZZ projekta, može biti suradnik i na projektu prijavljenom na ovaj natječaj.
P: Ostaju li ista pravila vezano za broj aktivnih projekata kao i na prošlom CORONA roku, odnosno može li istraživač koji je već na dva HRZZ projekta još biti suradnik i na CORONA projektu u ovom roku.
O: Da, istraživač koje već sudjeluje na dva HRZZ projekta, može biti uključen u projektnu prijavu na ovom natječajnom roku.
10. prosinca 2020.
P: Smiju li kao suradnici na projektu biti prijavljene i osobe s doktoratom znanosti i relevantnim referencama za projekt, ali koje su trenutno nezaposlene i može li to imati negativan učinak prilikom vrednovanja prijave?
O: Nezaposlene osobe smiju biti prijavljene na projekt. Njihovo sudjelovanje nema negativan učinak prilikom vrednovanja. Naime, uloga svih suradnika na projektu, zaposlenih ili nezaposlenih, procjenjuje se jednako s obzirom na način na koji je opisan njihov doprinos istraživačkoj grupi. Važno je da nezaposlena osoba ima kompetencije i reference za zadatke koji će joj biti povjereni u projektu.
15. prosinca 2020.
P: Može li znanstvenik s inozemne institucije biti konzultant na projektu(dakle imati savjetodavnu ulogu) i ukoliko može treba li poslati pismo namjere? Također, upisuje li se konzultant u tablicu C obrasca za prijavu?
O: U projekt se može uključiti konzultant. Konzultanti se navode samo u opisu tima u prijavnom obrascu. Konzultanti ne trebaju slati pismo namjere.
P: Može li se ista osoba javiti kao suradnik na dva projekta u sklopu natječaja IP-CORONA-2020-12 i ukoliko su oba projekta prihvaćena za financiranje da li ista osoba može raditi na oba projekta ili se mora opredijeliti za jedan?
O: Ukoliko se radi o istraživačima koji imaju specifične ekspertize i ako je njihov angažman ograničen na specifični projektni zadatak u okviru Natječaja IP-CORONA-2020-12 koji će se realizirati u kraćem vremenskom razdoblju, iznimno je moguće dozvoliti sudjelovanje jednom istraživaču na dva projekta. Takav angažman je iznimka, a ne pravilo jer je važno da svi članovi projektnog tima doprinosu uspjehu ugovorenog projekta koji se mora završiti unutar 18 mjeseci.
Prihvatljivi troškovi
23. studenoga 2020.
P: Koji su prihvatljivi troškovi sudjelovanja međunarodnih članova istraživačkog tima (Odnosno, postoji li pravni akt u kojem je naznačena detaljna razrada navedenih kategorija (troškovi istraživanja, troškovi opreme i održavanja opreme, troškovi diseminacije i suradnje i posredni troškovi) i razlika u prihvatljivosti između nacionalnih i međunarodnih članova tima.
O: Ne postoji razlika u prihvatljivosti troškova nacionalnih i međunarodnih članova tima, osim u sudjelovanju na konferencijama pri čemu su za inozemne suradnike prihvatljivi samo troškovi konferencija koje se održavaju u Republici Hrvatskoj. Vrste dozvoljenih troškova su troškovi istraživanja, troškovi opreme i održavanja opreme, troškovi diseminacije i suradnje (do 150.000,00 kuna) te posredni troškovi (u najvišem iznosu od 5 % ukupnog iznosa traženih sredstava). Na ovom Natječaju nije predviđeno financiranje troškova osoblja.
7. prosinca 2020.
P: Is it eligible cost under ‘research’ category to hire professional survey agency to perform patient survey? If so, may this agency execute the survey on the international forum, i.e. in couple of European countries? Is it obligatory that this survey agency is located in Croatia with offices in other international partner countries, or is it acceptable to hire multiple professional survey agencies to perform surveys in each partner country separately? Can the budget be used to conduct studies outside of Croatia (international survey)?
O: Trošak usluga profesionalne agencije za istraživanje skupina pacijenata je prihvatljiv trošak, ali takav trošak može činiti samo manji dio financijskoga plana. Za sve iznose usluge iznad 35.000 kn potrebno je prikupiti tri ponude. Istraživanje može uključivati više europskih zemalja. Računi agencija za istraživanje koje su registrirani unutar EU predstavljaju prihvatljiv trošak, no svi računi moraju biti izdani na ime matične ustanove iz RH koja je nositeljica projekta.
P: How much, and under which cost categories can international partners countries benefit from a grant?
O: Prihvatljivi troškovi za inozemne suradnike su sudjelovanje na konferencijama (isključivo u RH), sudjelovanje na radnim sastancima koji se održavaju u matičnoj ustanovi u kojoj se provodi projekt te sudjelovanje u terenskim ili drugim istraživanjima, ovisno o radnom planu projekta. Materijalni troškovi istraživanja (npr. reagensi) također mogu biti prihvatljiv trošak za međunarodne suradnike, no svi računi moraju biti izdani na ime ustanove koja je nositeljica projekta.
Dostavnica/otpremnica također treba biti naslovljena na ustanovu koja je nositeljica projekta, s tim da adresa dostave npr. reagensa može biti suradna ustanova. Otpremnicu potpisuje osoba koja je zadužena za preuzimanje robe na suradnoj ustanovi.
10. prosinca 2020.
P: Priznaje li se trošak PDV-a?
O: U financijskom planu navodite ukupne iznose troškova, uključujući PDV.
P: U proračunu u kategoriji “Training, dissemination and collaboration cost“ postoje podkategorije Trainings i Travels to meetings/conferences/congresses. Koje točno troškove one uključuju? Uključuju li te obje podkategorije troškove kotizacije, puta, smještaja i dnevnica; samo je razlika da je jedna za tečajeve, a druga za konferencije?
O: Obje pod-kategorije konferencije/tečajevi uključuju iste troškove.
P: Moraju li sredstva predviđena za publikaciju rezultata (kategorija “Publication costs” u financijskom planu) biti utrošena u 18 mjeseci koliko traje projekt?
O: Iznimno se, na zahtjev voditelja projekta koji je upućen za trajanja projekta, može dozvoliti plaćanje publikacije nakon završetka projekta ukoliko se radi o publikaciji u časopisu visokog odjeka.
P: Što se konkretno misli pod Materials u Financijskom planu?
O: Materials obuhvaćaju sve materijalne troškove potrebne za provođenje istraživanja, bez opreme i servisa opreme. To mogu biti materijalni troškovi vezani uz terensko, laboratorijsko ili arhivsko istraživanje, pohranu i obradu podataka i sl.
P: Što bi spadalo pod Services ?
O: Services obuhvaćaju trošak usluga. Trošak usluga može činiti samo manji dio financijskoga plana te se očekuje da projektne aktivnosti provode članovi istraživačke grupe. Usluge mogu pružati npr. agencije za istraživanje tržišta. Za tehničke i intelektualne usluge koje su nužne i izravno vezane za provedbu ključnih aktivnosti na projektu može se sklopiti ugovor o djelu ili ugovor o autorskom djelu. Članovi istraživačke grupe ne mogu primiti naknadu za rad na projektu.
P: Što spada u Field research? Da li tu možemo staviti troškove anketiranja poduzetnika, obrade tih podataka..? Tu bi uključili i naše studente..
O: Troškovi anketiranja spadaju u troškove terenskog istraživanja. Studenti mogu biti uključeni u projektni tim, no ne mogu primati naknadu za svoj rad. Ukoliko je potrebno ugovoriti tehničke ili intelektualne usluge, može se sklopiti ugovor o djelu ili ugovor o autorskom djelu. Očekuje se da članovi istraživačkog tima imaju potrebne ekspertize za obradu podataka.
P: Research workshops – da li su to sastanci sa suradnicima iz inozemstva? A što je onda Work meetings dolje u broju 3.?
O: Research workshops su kategorija radionica koje su uobičajeni u nekim disciplinama kao što su npr. matematika. To su sastanci na kojem se kroz nekoliko dana raspravlja i razrješuje određeni teorijski ili metodološki izazov. Work meetings su kategorija koja obuhvaća radne sastanke projektnog tima radi provedbe projekta.
P: Is it possible to hire research assistants for data collection? We would like to recruit, train and pay health care students to collect data, in order to obtain a large, representative sample. Can we add this expense to our budget?
O: Na ovom natječaju nije moguće zapošljavanje. Moguće je ugovaranje usluge prikupljanja podataka za osiguranje reprezentativnog uzorka. Studenti mogu biti uključeni u projekt kako bi stekli iskustvo rada na kompetitivnim projektima, no studenti ne mogu biti plaćeni za svoj rad putem student servisa. Dozvoljeni su ugovori o djelu i ugovori o autorskom djelu za usluge koje su nužne i izravno vezane za provedbu ključnih aktivnosti na projektu (tehnički poslovi, intelektualne usluge i sl.).
15. prosinca 2020.
P: Mogu li studenti biti uključeni u istraživačku grupu kao tehnička podrška (Technician)?
O: Studenti mogu biti uključeni u projekt kao tehnička podrška. Ne mogu biti plaćeni preko student servisa. Ukoliko je potrebno ugovoriti tehničke ili intelektualne usluge, može se sklopiti ugovor o djelu ili ugovor o autorskom djelu.
P: Smije li se pod troškove istraživanja ili troškove diseminacije prijaviti materijal koji će biti simboličan znak zahvalnosti ispitanicima poput USB stikova ili poklon bonova?
O: Nagrada za ispitanike je opravdan trošak u iznimnim slučajevima, ako je to opravdano prirodom i specifičnošću projekta te je neophodno za provođenje projektnih aktivnosti. Može se prijaviti u kategoriju posredni troškovi.
Natječajna dokumentacija/Podnošenje prijave
23. studenoga 2020.
P: Natječaj se podnosi na engleskom jeziku?
O: Da.
7. prosinca 2020.
P: Trebaju li se i inozemni suradnici na projektu koji pripremamo registrirati u EPP sustav ili je dovoljno da napišu pismo namjere?
O: Svi suradnici se trebaju registrirati u EPP sustav te priložiti pismo namjere.
P: Hoće li se pomicati rok za prijavu ovog natječaja?
O: Rok za prijavu neće se pomicati.
P: Ispunjava li se financijski plan u kunama ili u eurima? Trebaju li navedeni iznosi uključivati PDV?
O: Financijski plan ispunjava se u EUR. Navedeni iznosi uključuju PDV.
P: Projekt sam prijavljivala i na prošlom natječajnom roku ali nije prihvaćen za financiranje. S obzirom da prijavljujem dorađeni projekt s prethodne prijave, treba li pisati obrazloženje promjena kao i kod IP projekata?
O: Molimo da u posebnom dokumentu u slobodnoj formi napišete kratko obrazloženje promjena projektnog prijedloga u odnosu na prethodnu prijavu.
P: Postoji li propisani obrazac za Pismo namjere suradnika ili je dovoljna proizvoljna forma?
O: Nema propisanog obrasca, dovoljna je slobodna forma za pismo namjere.
P: Treba li Pismo namjere potpisati i čelnik ustanove inozemnog suradnika ili je dovoljan samo potpis potencijalnog suradnika na projektu?
O: Za pismo namjere inozemnog suradnika nije potrebna ovjera čelnika ustanove već samo potpis suradnika.
10. prosinca 2020.
P: Treba li za članove istraživačkog tima iz Hrvatske čelnik ustanove potpisati pismo namjere? Ili je u fazi prijave dovoljno da pismo namjere potpiše samo suradnik?
O: Suradnici izvan matične institucije trebaju priložiti pismo namjere koje potpisuje i ovjerava čelnik ustanove. Ukoliko to nije moguće pribaviti prije roka prijave zbog epidemije, isto je moguće dostaviti naknadno.
P: Poslali smo pisma namjere na hrvatskom i engleskom kolegama koje želimo da nam budu partneri na ovom projektu. Po jedan je iz Italije, Slovenije i BiH. Znači, i njih mi trebamo logirati u EPP sustav..?
O: Da, svi suradnici se trebaju uvesti u EPP sustav.
15. prosinca 2020.
P: U tekstu natječaja piše da treba priložiti pisma namjere suradnika s drugih znanstvenih organizacija o sudjelovanju na projektu. Ako u projekt uključujemo dionike iz škola (nastavnike, profesore – zaposlenike osnovnih i srednjih škola), je li potrebno da svaki od njih priloži pismo namjere o sudjelovanju na projektu i ako da, treba li takvo pismo potpisati ravnatelj škole ili profesor/nastavnik koji će biti uključen u projekt.
O: Svi suradnici koji nisu s ustanove koja je nositelj projekta trebaju priložiti pismo namjere koje ovjerava i potpisuje čelnik ustanove na kojoj su zaposleni. Ukoliko zaposlenici osnovnih i srednjih škola ne mogu pribaviti ovjeru i potpis ravnatelja zbog epidemije, isto može biti dostavljeno naknadno.
P: U sekciji C kod statusa članova tima predviđene su opcije konzultant i tehničar, ali u EPP sustavu su moguće sam tri opcije (doktorand, postdoktorand i istraživač). Molim Vas da mi odgovorite da li konzultante i tehničare unosimo u EPP sustav i pod koju opciju.
O: Konzultante i tehničare ne unosite u EPP sustav. Njih navedite u opisu istraživačkog tima u prijavnom obrascu.
P: Na kojem jeziku trebaju biti napisana pisma namjere za suradnike iz Republike Hrvatske?
O: Pisma namjere za suradnike iz Hrvatske pišu se na hrvatskom jeziku.
P: Kada se prema ID-u unose suradnici na projekt, pod ulogom na projektu ne nudi se konzultant i tehničar, premda ta uloga postoji u obrascu. Što u tom slučaju treba odabrati? Također, koju ulogu unosimo za studente?
O: Konzultante, tehničare i studente možete navesti u opisu projektnog tima u prijavnom obrascu. Njih ne treba unijeti u EPP sustav.
P: Trebaju li studenti na fakultetu institucije prijavitelja pisati pismo namjere?
O: Studenti s fakulteta koji je nositelj projekta ne moraju slati pismo namjere. U prijavnom obrascu navedite imena i prezimena studenata koji će sudjelovati na projektu, smjer i godinu studija te poslove za koje će biti zaduženi te tko će na projektu voditi i usmjeravati njihov rad.
P: Je li dozvoljeno (i u EPP-u omogućeno) uz tekst projektnog prijedloga dodati i slike i tablice?
O: U tekst projektnog prijedloga možete dodati slike i tablice. Prijavni obrazac se šalje kao word ili PDF i prilaže kroz EPP sustav.
Provedba projekata/Dinamika isplata
10. 12. 2020.
P: U slučaju da prođemo na natječaju, kad se potpisuje ugovor? Početak projekta je naznačen za 21.04.2021, ali pitanje je kad se potpisuje ugovor i kreće s isplatom?
O: Ukoliko je projekt predložen za financiranje, ugovor se potpisuje nakon završenih financijskih pregovora i odluke UO-a. Nakon što sve strane potpišu ugovor slijedi isplata ugovorenih sredstava.
P: Kakva je dinamika isplate?
O: Očekuje se isplata cjelokupnog iznosa u jednoj rati, za svih 18 mjeseci rada na projektu.
P: Imamo li pravo na avans?
O: Isplata sredstava za provođenje projekta je moguća nakon potpisivanja ugovora stoga nije predviđen „avans“.
Istraživačke teme Natječaja
10. prosinca 2020.
P: Molimo Vas za pojašnjenje vezano uz istraživačku temu 3.3. Obrazovanje i briga o posebno osjetljivim skupinama u uvjetima pandemije. Naime, zanima nas da li se pod obrazovanjem misli na formalno obrazovanje u okviru odgojno-obrazovnih ustanova (tj. odgojno-obrazovnog sustava) ili je moguće prijaviti projektne prijedloge kojima je cilj podizanje svijesti u društvu pomoću neformalnih oblika učenja (edukativni materijali poput letaka, radionica i tome slično). Također, zamolili bismo Vas za dodatno pojašnjenje koje ciljne skupine obuhvaća termin “posebno osjetljive skupine”.
O: Ovo su znanstveno-istraživački projekti usmjereni na utvrđivanje procesa, učinaka i rješenja obrazovanja u uvjetima pandemije u odgojno-obrazovnom sustavu koji ima odgovornost za pružanje kvalitetnih usluga populaciji učenika i učenica.
Iz pitanja je vidljivo da je riječ o projektu podizanja svijesti, ali nije navedeno u vezi čega. Čini se da je riječ o stručnoj aktivnosti u okviru neformalnog obrazovanja, ali ako se radi o znanstveno-istraživačkoj aktivnosti kojom se ispituje neki učinak neformalnog obrazovanja na populaciju koji je relevantan za okolnosti izazvane koronavirusom, to bi moglo odgovarati temi 3.3. No ako je cilj podizanje svijesti (o nečemu) stručnim aktivnostima i materijalima, mora biti vidljiva znanstveno-istraživačka komponenta, uključujući istraživačka pitanja, ciljeve, metodologiju.
Posebno osjetljive skupine se mogu definirati kao prepoznate skupine korisnika sustava obrazovanja koji zbog nekih osobina imaju povećanju potrebu za podrškom i pomoći u odnosu na opću populaciju učenica i učenika ili zbog uvjeta u kojima žive imaju bitno manju dostupnost uslugama obrazovanja.